czwartek, 25 lipca 2013

OJCZYZNA - POLSZCZYZNA

Blanka ogląda bajkę na dobranoc. Szykuję jej szczoteczkę, żeby umyła zęby przed snem. Staję więc przed telewizorem i sięgam po wiklinowy koszyk stojący na półce nad nim, żeby wyjąć schowana tam pastę i przez kilka sekund zasłaniam ekran. Zza moich pleców rozlega się jękliwy okrzyk:

- Mamusiu, nie widzę wszystko! Nie widzę wszystko!

***
Idziemy na spacer. Blanka jak po sznurku prowadzi mnie "do kotków". Doskonale pamięta, gdzie na naszej codziennej trasie można spotkać wygrzewające się na oknach sierściuchy. Skręcamy w Traugutta, lecimy niemal biegiem do kamienicy z czerwonymi, drewnianymi roletami. Są. Jeden biały z szarą łatą, drugi cały bury. Wołamy: "Kici, kici!!!" Podnoszą łby, otwierają zaspane oczy, migają cienkie czarne kreski pod zmrużonymi powiekami, drgają wąsy; kocia arystokracja rozpieszczona letnim ciepłem patrzy na nas z góry, obserwując czujnie i z wyższością biszkoptowego labradora. Blanka aż podskakuje z radości:

"Kotki! Mamusiu! Kotki! Ziobać! Kotki opalają się na słońcu!"

***

Ubijam mikserem ciasto na naleśniki. Blanka nie lubi tego dźwięku, chowa się u babci, a kiedy kończę i wyłączam urządzenie, przybiega do mnie i z nadzieją pyta:

- "Wybziciałaś się juś mamusiu???"

7 komentarzy:

  1. Autorko, nie widze wszystko, nie widze! Poprzedni wpis opala sie na sloncu. A mnie sie chce bziciec z radosci, ze znow widze (no moze nie wszystko, ale czy musze wszystko? :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wrzuciłam fotę i skasowałam. Dlatego nie widzisz :-)

      Usuń
  2. Ja sama mam problem z jezykiem ojczystym po "nastu" latach od matury i niemal 10 poza granicami kraju. To co dopiero dwulatka... ;)

    OdpowiedzUsuń
  3. M. Są to rzeczy warte zapamiętania i zapisania. Blanka po latach chętnie po nie sięgnie.
    Ulotne chwile, które zapadają w pamięć i po latach wywołują uśmiech na twarzach Matek. B

    OdpowiedzUsuń
  4. Czy Wy aby nie mieszkacie w Łodzi? :-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Chmmm... to Twoje koty? Trochę były wnerwione, że im w drzemce przeszkadzamy. Ups, przepraszam, w opalaniu :-)

      Usuń
  5. Najbardziej mi się podoba "wybziciałaś się już mamusiu" :) Ale słodziak z niej!

    OdpowiedzUsuń