czwartek, 28 maja 2009

CZYNNOŚCI ZASTĘPCZE - NOWA KONCEPCJA

Myślę, że moje „czynności zastępcze” nie są tylko moje. Im dłużej się nad tym zastanawiam, tym wyraźniej widzę, że są … ogólnopolskie. I nie mam na nie ani monopolu, ani patentu. Na układanie w szafie, jako metodę uporządkowania tego, co się na półkach nie mieści: pragnień, emocji, ambicji, myśli, wrażeń. A szkoda. Mogłabym się wtedy mianować Wielkim Odkrywcą Filozofii Czynności Zastępczych, która … tak doskonale tłumaczy i usprawiedliwia moje koszmarne bałaganiarstwo :-)
 Mechaniczne wykonywanie pewnych powtarzających się czynności zawsze mnie uspokajało. Mogłam bowiem podczas nich z rozkoszą oddawać się rozpuście, o której już tu pisałam – myśleniu. Odkąd tylko pamiętam, podczas porządków układam swoje uczucia, usuwam pobojowisko sprzecznych koncepcji, rozplątuję kłębki zszarpanych nerwów, wygładzam znaki zapytania, segreguję myśli, wyrzucam zużyte złudzenia. Stan mojej szafy odzwierciedla mój aktualny stan wewnętrzny; zajrzyj do niej, a powiem Ci… ile mam jeszcze problemów do poukładania.
Sporo. Może dlatego, że ostatnio rzadko sprzątam... 
W związku z powyższym, obecnie w mojej szafie panuje koszmarny bałagan… I nie wiem, kiedy w niej i nie tylko w niej, poukładam. Do obowiązkowych, przedświątecznych porządków jeszcze daleko.
W domu, w którym się wychowałam, zawsze to Wielki Tydzień był czasem wielkiego sprzątania – malowania ścian, mycia podłóg, szorowania okien, grabienia wokół domu, czyszczenia i pucowania. Tak robili i robią wszyscy dookoła. Nie tylko tam. W tym okresie wszędzie trwa 
Akcja 
Cała Polska Sprząta.
Filozofia czynności zastępczych doskonale tłumaczy, dlaczego właśnie okres Wielkanocy, która ma być w założeniu czasem refleksji i wewnętrznego uporządkowania, stał się czasem największych porządków, ale – zewnętrznych. Bo wtedy najwyraźniej widać, że coś zastępujemy innym "czymś".

Zamiast w sobie, robimy porządki w domu.. .
Zamiast oczyszczenia duszy mamy mycie okien. 
Zamiast trzepania sumienia, mamy trzepanie dywanów.
Chmmmm…. Może jednak wystąpię o patent na moją nową koncepcję. 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz